tirsdag 4. desember 2007

Hvorfor mindmap?

Generelt sett synes jeg at et tankekort (mindmap) er et bra verktøy å vise ulike sider av en problemstilling. Den egner seg bedre en ren tekst fordi relasjoner kan vises på en enkel måte. Ved hjelp av et tankekort er det lettere å danne seg et "bilde" av et komplekst problem enn ved hjelp av en tekst.

Interaktive, nettbaseret tankekort åpner en menge av nye muligheter. Som statiske tankekort gir de et oversikt over de ulikelike sidene av en problemstilling ved første øyekast.
I tillegg gi de leseren mulighet for fordypning på flere kunnskapsnivåer - enten ved at han øke antallet av sylige nivåer eller ved at han følger lenkerne. Sistnevnte, nemlig tankekortets hypertekst-karakter, gi leseren muligheten å "selv velge ut emner som virker spesielt interessante og lese mer om disse, noe som gjør at alle vil ha en forskjellig opplevelse av den samme hyperteksten" (IKT i skolen).

Leseren kan dermed til en visst grad tilrettelegge informasjonsmengden- og karakter for seg selv. Tankekortet fungere som et veilede medium, som hjelper leseren å holde fokus.

Et tankekort kan være et pedagogisk verdifull verktøy. Det kan tilrettelegge for meningsfull læring. Elevene kan tilpasse læringsinnholdet etter sine egne ineresser. Dette kan skape motivasjon og stimulere egenmotivasjon. Sistnevnte kan utnyttes ved å integrere muligheter for aktiv deltagelse i lenkene (f. eks. WIKI eller blogg).

Ingen kommentarer: