tirsdag 4. desember 2007

- differensiere og organisere læringsprosesser med nettstøtte

Ved a legge inn flere niåer i tankekortet, som man kan velge å vise eller skjule, hjelper jeg eleven å organisere informasjon:
  • ved å bare se de første niåene oppnår eleven stor oversiktlighet og får med seg hovedessensen
  • ved å vise alle niåer får eleven innblikk i flere aspekter og underpunkter, samtidig som kartet blir mer kompleks.
Ved å legge til lenker til eksterne sider åpner jeg muligheter for differensiering.

  • eleven kan selv velge hvor dypt han ønsker å gå inn i et tema, han kan selv styre informasjonsmengden

  • elevene kan tilpasse læringsinnholdet etter sine egne ineresser

Tankekortet organiserer læringsinnholdet og fungere som et veilede medium, som hjelper leseren å holde fokus. Gjennom valget av lenkene kan jeg betemme hvor stor grad av frihet jeg ønsker å gi eleven. Ved å begrense denne friheten kan jeg også begrense uoversiktligheten og forebygge faren for at eleven "gå seg vill".

Ingen kommentarer: